Obowiązek sporządzenia regulaminu
Czym jest regulamin sklepu internetowego? To wzorzec umowy, jednostronnie określony przez sprzedawcę zbiór pewnego rodzaju praw i obowiązków określających prawa i obowiązku sprzedawcy i klienta.
Adwokat Paweł Kraśniej z Kancelarii adwokackiej Praga Północ przypomina, że każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin.
Wskazuje
- art. 12 ust. 1.ustawy o prawach konsumenta,
- art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Główne obowiązki informacyjne, – co każdy regulamin powinien zawierać
- Opis usług świadczonych w sklepie internetowym,
- Szczegółowy opis warunków zawierania umowy sprzedaży (zgodnie z wytycznymi ustawowymi),
- Sposoby i terminy płatności za produkty,
- Sposoby dostawy produktów oraz ich koszty,
- Warunki i sposoby składania reklamacji oraz procedury odstąpienia od umowy sprzedaży,
- Przetwarzanie danych osobowych w sklepie internetowym.
Pamiętajmy, że konstruując regulamin musimy w nim zawrzeć:
- Pełne dane firmowe w tym nazwę, adres siedziby, adres rejestrowy,
- Prawa i obowiązki klienta oraz samego sprzedawcy,
- Opis dostępnych metod dostawy i płatności,
- Informację o terminie w jakim klient może odstąpić od umowy,
- Warunki rezygnacji z zamówienia,
- Informację o prawie do reklamacji wraz z opisem całej
procedury reklamacyjnej, - Przypadki, w których klient nie może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.
Dobry regulamin charakteryzuje się następującymi cechami: kompleksowością, czytelnością, przejrzystością, powinien być pomocny, zrozumiały i precyzyjny, a także powinien być wolny od klauzul niedozwolonych.
Na co powinien uważać sprzedawca – klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego.
Klauzulami niedozwolonymi są wszystkie zapisy regulaminu, które naruszają prawa konsumenta. Zamieszczenie takich postanowień w treści regulaminu jest niedopuszczalne.
Klauzula niedozwolona spełnia cztery warunki:
- Nie została uzgodniona z konsumentem indywidualnie – konsument
nie miał żadnego rzeczywistego wpływu na jej treść, - Rażąco narusza interesy konsumenta,
- Prawa i obowiązki konsumenta są ukształtowane
w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, - Nie dotyczy głównych postanowień umowy
(np. określenia towaru lub ceny), o ile postanowienia
te zostały sformułowane jednoznacznie.
Przykłady klauzul niedozwolonych jakie możemy znaleźć na stronie UOKIK-u
- Złożenie zamówienia jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
- Koszty przesyłki reklamowanego Produktu pokrywa Zamawiający
- Złożenie zamówienia nie jest równoznaczne z jego przyjęciem. Sprzedawca może odmówić realizacji zamówienia, także bez podania przyczyny
- Kupujący przed zakupem towaru objętego promocją zobowiązany jest zapoznać się z regulaminem promocji
- W przypadku bezpodstawnej reklamacji, Zgłaszający reklamację zostanie obciążony kosztami przeprowadzonych czynności serwisowych
- Nie możemy zagwarantować, że wszystkie podane na stronie ceny są wolne od błędów
- Sklep X zastrzega sobie prawo do ewentualnych błędów w opisach produktów, zdjęciach i cenach
- Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru (paragon fiskalny lub faktura VAT)
Jakie zagrożenia niosą za sobą klauzule niedozwolone?
Prezes UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości do 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o prawnych aspektach w ecommerce zapraszam do Kancelaria Adwokacka Praga Północ w Warszawie.
Dodaj komentarz