Jakie akty prawne dotyczą e-mail marketingu?
Jeżeli zastanawiałeś się jakie akty prawne dotyczą e-mail marketingu, to poniższa lista przedstawi Tobie pełną odpowiedź na tak postawione pytanie. Aby być zgodnym z prawem należy stosować się do:
- Ustawy o ochronie danych osobowych,
- Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
- Ustawy Prawo telekomunikacyjne,
- oraz rozporządzenia RODO.
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną Art. 10:
ust. 1 – Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej”
ust. 2 – Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną Art. 24:
ust. 1 – Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.
ust. 2 – Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek pokrzywdzonego
Prawo telekomunikacyjne Art. 172 ust 1:
Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy
uprzednio wyraził na to zgodę.
Mecenas Kraśniej z Kancelaria Adwokacka Gocław zaznacza, że w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych adres e-mail jest daną osobową, na której przetwarzanie właściciel musi wyrazić zgodę.
Zgody – jak je zbierać?
Firma, która chce wysyłać newsletter, musi uzyskać zgodę na wysyłanie informacji handlowych, inaczej mówiąc klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie newslettera. Najczęściej zgodę pozyskuje się poprzez:
- wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera przy składaniu zamówienia,
- wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera przy rejestracji konta,
- zapisanie się do newslettera bezpośrednio na stronie internetowej, która to umożliwia.
Pozyskując zgody na wysyłkę pamiętaj:
- Zgoda na przesłanie oferty handlowej nie może być pozyskana podczas pierwszego kontaktu z klientem,
- Zgody nie mogą być domniemane lub dorozumiane,
- Zgoda może być wycofana w dowolnym momencie przez odbiorcę,
- Pozyskane zgody muszą być utrwalone,
- Wszystkie zgody są rozłączne.
Dodaj komentarz